söndag 5 december 2010

Lussebullar

Nu har det blivit lite bak sedan senast i alla fall. Jag fyllde år i fredags. Hade lite olika fikabröd i frysen jag kunde ta upp men tyckte att det var dags för saffransbak så det blev det i torsdags, tillsammans med Sander. Jag gjorde degen innan jag gick och hämtade honom i skolan så var det bara att börja baka när vi kom hem. Sander gjorde klassiska lussebullar medan jag bakade ut mina som vanliga bullar, med fyllning emellan. Fyllningen gjorde jag denna gång med smör, mandelmassa, socker och vanlijarom som jag mosade ihop. Gott blev det. Ett annat tips är smör, mandelmassa och riven vit choklad. Mums! Receptet på saffransdegen kommer här:

Lussebullar

50 gram jäst för söta degar
100 gram smör
5 dl mjölk
1½ gram saffran (3 paket)
250 gram kesella
1½ dl vit sirap
1 tsk salt
c:a 15 dl vetemjöl special
Smula ner jästen i en bunke. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med en sockerbit. Smält smöret. Tillsätt mjölk och saffran och värm gärna på det lite. Låt sedan svalna till 37 grader. Häll vätskan i bunken och lös upp jästen. Tillsätt salt, sirap, kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen ordentligt och tillsätt mjöl varefter om det behövs. Degen ska bli blank och smidig och precis släppa bunken, men hellre för lite än för mycket mjöl. Det går alltid att arbeta in mer sedan. Strö över lite mjöl när degen är färdig och täck med bakduk. Låt jäsa till dubbel storlek, minst 40 minuter men gärna en timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda ordentligt till en smidig deg. Baka ut som du vill. Lägg på plåtar och låt jäsa under bakduk ytterligare 30-40 minuter. Pensla med uppvispat ägg och garnera med russin eller vad du vill ha. Grädda i 200 grader mitt i ugnen c:a 5-10 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar