söndag 19 december 2010

Rocky Road Fudge


Nu har jag även gjort Rocky road fudge som är återkommande hos oss till jul sedan några år tillbaka. Jag älskar konsistensen och det blir gott med de salta nötterna mot det söta. Väldigt enkelt är det också och behöver inte kokas som vanlig fudge. Istället för jordnötter brukar jag ta cashewnötter men det är bara att ta de nötter man gillar bäst.


Rocky Road Fudge

200 gram mörk choklad
200 gram mjölkchoklad
25 gram smör
1 burk (397 gram) kondenserad mjölk
2 tsk vaniljsocker
2-3 dl minimarshmallows
2-3 dl saltade jordnötter
Klä en form, c:a 20x25 cm, med bakplåtspapper eller aluminiumfolie. Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med smör och kondenserad mölk över vattenbad eller på låg värme i kastrull. Det ska inte bli för varmt bara. Rör om då och då tills allt har smält samman till en jämn smet. Ta bort från plattan, låt svalna något och rör sedan i vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och nötter. Rör inte för mycket så inte marshmallowsen smälter. Bred ut smeten i formen och kyl i minst 4 timmar. Skär i lagom stora bitar.



3 kommentarer:

  1. Mumsigt :) Vi hade tänkt baka i helgen som va, men eftersom jag fick migrän så blev det inget av med det. Vi får försöka hinna med det i veckan nu istället. Innan jag åker på onsdag. Du får nästan ta och skicka lite gott på posten ;) Hihi! Så duktig du är *pöss*

    SvaraRadera
  2. Vad ska ni baka för gott då? =)
    Hehe ja skulle det hålla sig hela vägen hade jag gärna skickat lite till dig gumman. =)

    SvaraRadera
  3. klart det håller sig :D förpackat i påse i ett vadderat kuvert ;)

    SvaraRadera