söndag 26 december 2010

Tekakor


Jag bakade även bröd till julen. Jag är inte så mycket för vörtbröd, kavring och liknande så sådant köpte vi istället och så bakade jag dessa goda tekakor istället, efter Leilas recept. De är jättegoda och saftiga, alla tyckte jättemycket om dem. Inte de magraste mackorna men det är ju bara jul en gång om året. Receptet är för 10 tekakor men de blir ganska stora så det går ju att göra fler om man vill. Korta tiden i ugnen med någon minut då bara.


Tekakor

5 dl mjölk
4 dl havregryn
½ msk salt
1 msk ljus sirap
150 gram smör
25 gram jäst
8-9 dl vetemjöl special

Värm mjölken till c:a 50 grader och häll i havregryn, salt och sirap. Låt blandningen stå och svälla i c:a 20 minuter. Smält smöret och rör ner det i grynblandningen. Smula ner jästen och blanda ordentligt. Tillsätt mjölet lite i taget tills det blir en lös deg. Jäs degen till dubbel storlek i c:a 30 minuter (gärna lite längre). Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i 10 delar och kavla ut till runda tekakor c:a 1 cm tjocka. Nagga dem och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i c:a 30 minuter. Grädda i 225 grader i mitten av ugnen c:a 10 minuter.

2 kommentarer:

  1. Tekakor är så gott. Låter saftigt och gott med havregryn i, det ska jag nog ta och testa.

    SvaraRadera
  2. Ja det kan jag rekommendera. Blev god smak också. =)

    SvaraRadera