söndag 12 december 2010

Kladdkakemuffins


Idag var Diana och hennes söta barn här på besök så jag tänkte bjuda på lite adventsfika dagen till ära. Lussebullar från frysen och pepparkakor blev det. Sedan fick det bli lite kladdkakemuffins också. Jag har bakat så mycket annat med julsmak så jag bakade något av det som fanns hemma. Orkade inte gå till affären imorse innan jag började. Och choklad är ju också lite juligt eller hur? Toppade med grädde och så hittade jag lite vit marsipan i skåpet som räckte till några snöflingor så blev de vintrigare. Testade en ätbar pärlemorspray som jag köpte för ett tag sedan och det blev rätt fint. Till sist strödde jag över lite grann av en av sorterna från Dr Oetkers vinterströssel. I efterhand tyckte jag nog det blev finare utan men lite bling har väl aldrig skadat? :-)

Jag använde Leilas recept men ändrade ytterst lite så jag skriver upp det igen:

Kladdkakemuffins

2 stora ägg
2½ dl socker
1 msk vaniljsocker
50 gram smör
100 gram mörk choklad
½ dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt

mjölkchoklad

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smör och mörk choklad på svag värme under omrörning. Låt svalna något. Sila mjöl, kakao, bakpulver och salt och blanda ihop. Blanda ner olja och sirap i äggsmeten, tillsätt därefter mjölblandningen och chokladsmöret. Fyll muffinsformar till drygt hälften och grädda mitt i ugnen på 200 grader c:a 12 minuter. Lägg på en bit mjölkchoklad på varje när det kommer ut. Bred ut chokladen lite när den har smält. Servera med vispad grädde. Supergott!


4 kommentarer:

  1. Kladdkakemuffins är supergott! Jo, ang. kristyren. Om du går tillbaks till inlägget och klickar på "Kryddburken" så har jag gjort en hyperlänk på den så att du hamnar på receptet i hennes blogg.

    SvaraRadera
  2. Aha det missade jag visst, tack för hjälpen! =)

    SvaraRadera