lördag 18 december 2010

Maraboufudge


Igår kväll gjorde jag maraboufudge som vi provsmakade idag. Jag hade i 150 gram choklad istället för 100 som det stog i receptet men nästa gång kommer jag nog köra på 200. Men den var jättegod nu också och man kan ta vilken choklad som helst som man gillar. Jag använde dock Marabous mjölkchoklad, tycker den är god!


Maraboufudge

3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
2 msk flytande honung
100 gram marabou mjölkchoklad

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt stå på medelvärme tills smeten når 120 grader. Ta av från plattan och rör ner smör och honung. Koka sedan upp igen och låt koka i 2 minuter. Ta av kastrullen igen, bryt ner chokladen och rör om tills den har smält helt. Häll upp i en bakplåtspappersklädd form på c:a 15x25 cm. Låt svalna i rumstemperatur och låt sedan stå i kylskåp över natten. Skär upp i bitar.




2 kommentarer:

  1. Åh, jag gjorde den förra året och den var jättegod. Först tyckte jag att den var lite för söt, men de är perfekta när sötsuget sätter in. I år blev det två andra varianter istället men jag tror att den här kommer tillbaka nästa år. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja den kommer nog återkomma här med men man kan ju tyvärr inte göra alla sorter man vill då blir det så mycket över. Det blir det nu med även om vi ger bort en del.

    SvaraRadera