onsdag 8 december 2010

Vit ischoklad


Idag gjorde jag och Sander lite ischoklad gjord på Marabous Vintervit. Den är så god! Ischoklad är ju så enkelt att göra och Sander tyckte att det var roligt och blev nöjd över resultatet. Det är ju lite olika hur mycket kokosfett man vill ha jämfört med choklad men såhär gjorde vi ungefär:

Ischoklad

100 gram kokosfett
300 gram choklad (vit, mörk, ljus, smaksatt eller vilken man nu vill ha)

Smält kokosfett på låg värme. Stäng av plattan och tillsätt chokladen i mindre bitar. Rör tills chokladen har smält och häll sedan upp i formar. Ställ i kylen för att stelna.


10 kommentarer:

  1. Ja jag tyckte de var söta. =) Hittade dem på Åhléns.

    SvaraRadera
  2. Då ska jag till Åhlens i veckan =D
    Vad gott med vit ischoklad, det har jag aldrig testat faktiskt, får ta o göra det.

    Jag lovar att länka till artikeln när den publiceras, den skulle komma med i tidningen om två veckor, inför jul =D
    Skit kul ju.

    Ha det bäst
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja det passar ju bra att den kommer till jul, ska bli kul att läsa. =)

    Jo gillar man vit choklad är det jättegott. Brukar variera med olika choklad, även smaksatt kan bli gott. Bara inte blockchoklad för det är ju värdelöst. =)

    SvaraRadera
  4. vi ska med göra vit ischoklad, men har inte hittat nån vinter vit än :( verkar inte som att alla butiker har den. hur smakade dom? blir dom väldigt söta? puss!

    SvaraRadera
  5. Jaså här finns den i typ alla affärer. Men det är väl butikerna själva som bestämmer om de ska ta in det eller inte. Hoppas du hittar den snart. Har bara ätit en och visst var den söt men inte extremt. Jag har ju lite mindre kokosfett än vad man "ska" ha för jag gillar inte när det blir för mastigt. Men sött tycker jag om. ;-) Puss!

    SvaraRadera
  6. Menar du sån block choklad som finns i bakhyllan?
    Den är ju heeelt värdo, smakar sk*t! :P
    Jag Anvönder den bara till till "lim" när jag gör pepparkakshus.

    Kondenserad mjölk blev jättegod i frostingen, jag tycker att det smakade väldigt söt grädde. Och det vart en len konsistens på den =)
    Värd att prova!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Haha ja kan väl knappt finnas någon som tycker att den chokladen är god. Men smaken är ju som baken i och för sig. =) Men smart att använda som lim på pepparkakshus, så slipper man det där varma sockret som man alltid bränner sig på. ;-)

    Åh låter jätteintressant ju, det ska jag definitivt testa någon gång. =) Får se när det hinns med bara. Kram

    SvaraRadera
  8. Kul med vit ischoklad! Säkerligen smarrigt också :)

    SvaraRadera
  9. Ja det är gott med lite variation. =)

    SvaraRadera