söndag 28 november 2010

Kladdpepparkaka


Igår kväll bakade jag alltså en kladdkaka med pepparkakssmak, här dekorerad av äldsta sonen med lite kristyr. Frödinge har ju en kladdpepparkaka som vi provade för några veckor sedan. Jag älskar deras vanliga kladdkaka men den här var inte alls lika god. Barnen gillade den men varken jag, Micke eller Mickes syster tyckte att den var något att hänga i julgranen. Så nu provade jag att göra en egen. Och det blev faktiskt riktigt gott och lär göras någon mer gång innan jul. Receptet får ni här:

Kladdpepparkaka

125 gram smör
2 ägg
2½ dl socker
1 msk vaniljsocker
2 dl mjöl
½ dl kakao
2 msk pepparkakskryddor

Smält smöret och låt svalna något. Sikta alla torra ingredienser och rör ihop ordentligt. Tillsätt ägg och smör och rör till en jämn smet. Häll i en smord form med löstagbar botten. Grädda i 200 grader c:a 15 minuter.

Jag förvarar gärna kladdkakor i kylen och tar ut ett litet tag innan servering. Tycker att konsistensen blir bra då. Men det är ju en smaksak. Grädde var gott till.

6 kommentarer:

  1. Låter supersmarrigt! Vilket märke på pepparkakskryddorna använde du?

    SvaraRadera
  2. Santa Maria köpte jag, tyckte de var bra! =)

    SvaraRadera
  3. Det låter supergott. Pepparkaka och kladdkaka i ett... toppen!

    SvaraRadera
  4. Ja det smakade nästan lite pepparkaksdeg, gott var det. =)

    SvaraRadera
  5. Åh vad gott med kladdkaka! jag ska prova ditt recept med pepparkakskryddor =)

    SvaraRadera
  6. Ja gott med lite variation. =) Går väl med vilket recept som helst, bara dra ner lite på kakao/choklad och lägga till pepparkakskryddor istället. =)

    SvaraRadera