onsdag 24 november 2010

Dumlegrottor


Idag bakade jag och minstingen dumlegrottor medan äldsta sonen var i skolan. Inte snygga men väldigt goda. Det finns andra recept på dumlegrottor, och även med noblesse ovanpå men jag tycker det räcker bra med bara dumle. Mitt recept är från början ett recept på hallongrottor men jag har bytt ut hallonsylten mot dumlekolor. Jag använder aluminiumformar eftersom det kan bli svårt att få bort pappersformar på grund av den smälta, stelnade dumlen. Degen är farligt god men inte så nyttig tyvärr.

Dumlegrottor

250 gram rumsvarmt smör
1½ dl socker
4 dl mjöl
1 dl marsanpulver för kokning
1½ tsk bakpulver

Rör smör och socker med elvisp. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en deg. Dela upp och rulla till små bollar. Lägg i aluminiumformar och platta till lite lätt. Tryck ner en dumlekola i varje kaka. Grädda i 175 grader c:a 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar