måndag 8 november 2010

Kladdkaka med mjölkchoklad


Igår var det ju kladdkakans dag och självklart var jag tvungen att baka en kladdkaka då. Alla ursäkter är bra ursäkter eller hur? Visserligen har det blivit lite mycket kladdkakor här på sistone men det är ju gott. Jag hade ingen mörk choklad hemma som jag brukar smälta ner och ha i. Dock massor av mjölkchoklad som jag har köpt på mig inför julgodisbaket så det fick bli en kladdkaka med mjölkchoklad. Både nedsmält och även hackade bitar i kakan. Receptet kommer här:

Kladdkaka med mjölkchoklad

100 gram smör
100 gram mjölkchoklad
2 stora ägg
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
drygt 2 dl vetemjöl
knappt ½ dl kakao
100 gram grovhackad mjölkchoklad

Smält ihop smör och choklad på svag värme i en kastrull. Blanda alla torra ingredienser, sila gärna. Tillsätt ägg och smörblandningen och rör ihop. Lägg sist i den hackade chokladen. Rör snabbt ihop och häll smeten i en smord form. Grädda i 200 grader 15-20 minuter. Sött men gott!

4 kommentarer:

  1. Jag visste inte att det fanns en kladdkakans dag. Det låter gott med mjölkchoklad i.

    SvaraRadera
  2. Ja jag tycker om när det är chokladbitar i bakverk. =)
    Kladdkakans dag missade jag förra året men i år hann jag vara med. =) Tror det har funnits sedan 2008 om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  3. Vad mumsigt med bitar av mjölk choklad! :D

    SvaraRadera
  4. Ja jag gillar mjölkchoklad (gillar i och för sig all choklad ;-)) men man kan ju ha vilken choklad man vill.

    SvaraRadera