tisdag 24 augusti 2010

Kalastårtorna

Jag är inte precis någon tårtexpert men gjorde 3 olika tårtor till Sanders kalas. En till barnkalaset, med en ätbar tårtbild med Ben 10. Barnen gillade den i alla fall och inte minst Alexander och det är ju det som räknas. Det var chokladtårtbotten och mellan var det dumlefluff och glasscreme (tjock vaniljkräm och grädde blandat). Sedan grönfärgad grädde ovanpå så det matchar Ben 10-trycket. Tryckte dit sådana där chokladfingrar runtom.






Den andra tårtan var en "slarvtårta" som jag gjorde mest för att min moster inte tål choklad och för att det skulle finnas ett lite mindre mastigt alternativ för dem som ville det. Gjorde den lite mindre än de övriga två. Det var ljusa tårtbottnar med hallonmousse och glasscreme emellan. Lemoncurdgrädde ovanpå (superenkelt att göra om man är lat som mig och köper lemoncurd istället för att göra egen - rör ner en halv burk i 3 dl vispad grädde, sedan är det klart!). Pyntad med lite geléhallon, tårtljus och strössel typ. Inte vacker men den som fick mest beröm för smaken.

Den tredje och sista tårtan blev ett riktigt misslyckande. Jag hade en tydlig bild i huvudet av hur jag ville ha den men det blev inte alls så. Jag hade alldeles för lite tid också så jag fick fixa den när gästerna redan hade kommit. Men Sander tyckte (otroligt nog) att den var cool. Tur att han inte är så gammal ännu haha. Sjukt god var den åtminstone. Chokladbottnar med dumlefluff och hallonmousse emellan. Grädde och sedan marsipan ovanpå som var tänkt att se ut som Ben 10 Omnitrix eller vad den heter. Eftersom det blev så stressigt blev det aldrig någon bild innan den hade blivit börjad på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar