torsdag 19 augusti 2010

Chokladbollar

Idag gjorde jag lite chokladbollar. Det blev inte så många (typ 20) men det räcker nog till vuxenkalaset. På barnkalaset ska det vara korv med bröd också så det behövs inte lika mycket fika. Dock kommer det finnas både bullar, mini-cupcakes, gula rutor, chokladrutor och tårta så de blir inte utan. För att återgå till chokladbollarna så var sonens önskemål att de skulle vara färgglada och eftersom det är hans födelsedag är hans ord lag och de doppades i färgglatt strössel. Det är kul att variera sig lite och det är bara fantasin som sätter gränser. Kokos och pärlsocker är väl det vanligaste, annars kan man ha stössel, hackade nötter, krossade polkagrisar, smält choklad, etc. Gott alltihopa! Tyvärr hittade jag inte mitt vanliga recept på chokladbollar så jag tog ett annat som också var gott (om än inte perfekt). Men det var åtminstone med smält smör som jag tycker blir bättre än rumsvarmt. Sedan gillar jag när ingredienserna är ordentligt finfördelade så att blanda ihop allt med elvisp är det bästa. Okej, receptet då:

Chokladbollar

100 gram smält smör
1 dl socker (jag tog ½ dl strösocker och ½ dl florsocker)
2½ msk kakao
1 msk vaniljsocker
3 msk vispgrädde/mjölk/kaffe
3 dl havregryn

Rör ihop allt. Låt kallna i kylen någon timme. Rulla bollar och doppa i det man önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar