söndag 8 augusti 2010

Lyxig kladdkaka


Idag var jag lite lagom bakis så då passade en kladdkaka perfekt att baka. Det finns ju många olika varianter och jag valde en rätt enkel men väldigt god, som jag har bakat en gång tidigare. Den är riktigt chokladig utan att vara för sötsliskig, och har ett chokladtäcke som är pricken över i. Recepter är från den underbara bloggen Söta saker med några små ändringar av mig. Här är mitt recept:


Lyxig kladdkaka

100 gram smör

100 gram mörk choklad

2 ägg

2 dl socker

2 tsk vaniljsocker

2 dl mjöl

½ dl kakao


Chokladtäcke:

½ dl vispgrädde

100 gram mjölkchoklad


Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt med elvisp. Smält smöret, lägg i chokladen i bitar tills den smält helt. Tillsätt chokladsmöret i äggvispet. Sikta ned mjöl och kakao och rör om. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter och grädda 15-20 minuter i 200 grader, rätt långt ned i ugnen. Låt svalna.

Koka upp grädden till chokladtäcket och ta den sedan från plattan. Rör ner mjölkchokladen i mindre bitar. Fortsätt röra tills chokladen smält, smeten svalnat något och blivit slät. Bred ut över kakan och ställ in i kylen så att täcket svalnar och stelnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar