onsdag 18 augusti 2010

Kärleksmums

Det blev en del bakande idag med. Allra först blev det bullar men dem glömde jag att fotografera innan de åkte in i frysen. Det var det vanliga receptet från mjölpåsen bara. Sander ville ha kanelbullar så fyllningen blev en blandning av smör, socker, kanel, vaniljsocker och lite kardemumma. Sista plåten gjorde jag nutellabullar istället. Första gången jag testar det så hoppas att det blir gott!

Därefter var det dags för kärleksmums. Jag har ett recept jag har ändrat lite i varefter och nu tycker jag nog att det är det optimala för min smak (men smaken är ju som bekant delad). Detta är receptet då:


Kärleksmums

200 gram smör
2 dl mjölk
4 ägg
4 dl socker
1½ msk vaniljsocker
1 dl kakao (jag gillar Icas ekologiska)
2½ tsk bakpulver
5½ dl vetemjöl

Glasyr:
100 gram smör
1 dl ovispad grädde (kaffe, mjölk eller vatten funkar också)
1½ dl kakao
3 msk vaniljsocker
c:a 8 dl florsocker

kokosflingor


Sätt ugnen på 175 grader och smörj och bröa en långpanna. Smält smöret, häll i mjölken och låt svalna. Vispa under tiden ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ihop vaniljsocker, kakao, bakpulver och vetemjöl och sikta i det i äggblandningen genom en sil. Tillsätt smör och mjölk och blanda till en jämn smet. Häll den i långpannan och grädda mitt i ugnen 20-30 minuter. Låt kallna helt.

Glasyr: Smält smöret. Sikta florsocker, kakao och vanilksocker genom en sil. Tillsätt smöret och grädden och rör ihop till en smet. Bred glasyren över kakan och strö över kokosen. Ställ gärna in den i kylskåpet så stelnar glasyren snabbare och det blir lättare att skära i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar