söndag 13 februari 2011

Vit kladdkaka


Nu har det blivit lite bakande igen. I fredags var det snöstorm så när vi kom hem efter att ha hämtat Sander i skolan bakade vi dessa kärleksmums. Min mamma skulle ha Alpnaering-party på lördagen så vi bakade det som fika dit. Men det blir ju många rutor så självklart behöll vi några hemma också, dels som smakprov och dels som fika tills idag när vi skulle få gäster.

Idag kom nämligen min bror på besök och med sig hade han sin "nya" flickvän. Ny för oss åtminstone som inte har träffat henne innan. Så till ett sådant trevligt besök testade jag även att göra en vit kladdkaka. Har velat prova det länge men Micke tycker inte om vit choklad och jag kan ju inte äta upp hela själv. Jag kollade runt bland recept på internet men använde mig sedan ungefär av det kladdkakereceptet jag brukar göra och bytte bara ut den mörka chokladen mot vit choklad. Tog lite extra vit choklad jämfört med mörk också. Kladdkakan blev underbart god. Väldigt söt och mäktig förstås men det hindrade inte vissa från att ta om. Till och med Micke gillade den. Så här har ni receptet:


Vit kladdkaka

100 gram smör
125 gram vit choklad (jag använde Marabou Vintervit)
2 stora ägg
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl

Smält smöret, ta bort kastrullen från plattan och rör ner den vita chokladen. Låt smälta helt under omrörning. Blanda ihop socker, vaniljsocker och mjöl i en bunke. Tillsätt äggen och sedan chokladsmöret till en slät smet. Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter. Godast tycker jag att kladdkakor blir om man gör dem kvällen innan, gräddar lite för kort tid och förvarar i kylskåpet över natten.


2 kommentarer:

  1. Den här ser jättegod ut! =) Man blir lite sugen!
    Jag älskar vit choklad så jag gillade vit kladdkaka som tusan ;)
    Kram
    //Nellie

    SvaraRadera
  2. Ja det var verkligen jättegott, tack för inspirationen. ;-) Jag älskar också vit choklad. Sött och gott. ;-) Det såg lite fel ut när den var så ljus när man är van med mörk kladdkaka men oj vad gott. Och kul med lite variation. :-) Kram

    SvaraRadera