lördag 19 februari 2011

Vaniljcupcakes med valnötter och chocolate chips



Till alla hjärtans dag gjorde vi även cupcakes. Jag har en muffinsform med 12 små hjärtan som jag använde men det blev även smet över till några vanliga cupcakes. Dagen till ära hade jag i röd karamellfärg också. Ovanpå spritsade vi chokladfrosting och pyntade med färdigköpta chokladhjärtan. Receptet på muffinsen kommer här:


Vaniljcupcakes med valnötter och chocolate chips

3 ägg
2½ dl socker
2 msk vaniljsocker
100 gram smör
1 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
c:a 1½ dl chokladknappar (eller hackad choklad)
c:a 1½ dl hackade valnötter

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smöret, blanda det med mjölken och häll det i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör försiktigt ner det i smeten. Rör sist ner chokladen och nötterna. Häll upp i formar och grädda mitt i ugnen i 200 grader c:a 15 minuter.



4 kommentarer:

  1. Vad fina de blev! Vad har du haft för formar till de hjärtformade?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack. :-) Det var en form jag fick i julklapp. Som en muffinsplåt men istället för runda hål för muffins är det hjärtformade hål. :-) Kram

    SvaraRadera
  3. Så söta! Och smarriga alldeles säkert :)

    SvaraRadera
  4. Tack! :-) Ja smakerna passade bra ihop så det blev riktigt gott.

    SvaraRadera