tisdag 8 februari 2011

Chocolate chip muffins


För någon vecka sedan bakade jag lite muffins att ha till fikat. Jag blandade mina två favoritrecept och fick ett helt nytt, som blev jättebra. Saftiga och goda. Jag hade även i chokladknappar, hälften vita och hälften mjölkchoklad. Men det går såklart bra att utesluta om man vill, eller ta andra chokladsorter. Jag blandade också ihop en frosting med vispad grädde, nutella och lite florsocker. Den blev lite lös men stelnade efter ett tag i kylen. Dock hade jag inte tid att vänta så jag klickade på lite på muffinsarna ändå och det blev alldeles lagom mycket. De våriga formarna kommer från Åhléns.
Här kommer mitt recept:


Chocolate chip muffins

100 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 dl råsocker
½ dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 1/4 dl kakao
1 dl creme fraiche
½ dl mjölk
c:a 150 gram valfria chokladknappar/grovhackad choklad

Vispa samman smör, strösocker, råsocker, sirap och vaniljsocker med elvisp. Rör ner äggen ett i taget och vispa mellan varje. Tillsätt creme fraiche och mjölk. Blanda ihop mjöl, bakpulver, salt och kakao och sikta ner i smeten. Rör sist i chokladknapparna. Fyll formar och grädda i 200 grader c:a 15-20 minuter.


2 kommentarer: