tisdag 22 februari 2011

Havrebollar


I lördags gjorde jag och barnen lite havrebollar istället för lördagsgodis. Minst lika gott och man vet vad de innehåller, till skillnad mot de man köper. Att använda elvisp när man gör olika sorters chokladbollar är att rekommendera för att få ett så bra resultat som möjligt. Jag tycker bäst om när allt är ordentligt finfördelat. Dessa är supergoda och nästan smälter i munnen. Här är receptet som vi använde:


Havrebollar

250 gram rumsvarmt smör
2½ dl socker
7½ dl havregryn
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
2 msk avsvalnat kaffe
2 msk grädde

Vispa ihop smör och socker länge med elvisp, tills sockret inte knastrar längre. Tillsätt först havregrynen och vispa ett tag till. Häll i resten av ingredienserna och vispa ytterligare c:a 5 minuter. Är smeten lite för lös är det bara att ställa in den i kylen ett tag och ta ut när den har önskad konsistens. Forma till bollar och rulla i kokos, pärlsocker, strössel eller vad man vill ha på.


2 kommentarer:

  1. Mums, vad gott. Jag föredrar pärlsocker på, det är min favorit. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja pärlsocker är riktigt gott med, det beror på vilket humör jag är på. Den här gången blev det dock kokos för det var det enda jag hade hemma. :-)

    SvaraRadera