onsdag 5 september 2012

Succétårta


Den här tårtan finns nog i hur många varianter och namn som helst, Pinocchiotårta och Britatårta till exempel. Men i just det här receptet, som jag har fått från min pappas sambo, så heter den Succétårta. Och det är ett bra namn för den är alltid populär. I receptet är det malda hasselnötter men det går jättebra att utesluta (det gjorde jag) för att eventuella nötallergiker också ska kunna äta den. Egentligen ska den bakad i långpanna men Sander ville ha en rund tårta så jag gjorde den i två vanliga runda formar, det funkade lika bra det. :-) Däremot ska man ju lägga den dubbel men även där gjorde vi annorlunda och åt den ena delen på släkt/familjekalaset som var innan hans riktiga födelsedag (då med vispad grädde och jordgubbar på) och den andra frös vi in tills det var dags för hans riktiga födelsedag och då med vispad grädde blandat med hackad mjölkchoklad. Båda var supergott på olika sätt. Men här kommer i alla fall originalreceptet:


Succétårta

3 äggulor
1½ dl strösocker
1½ tsk vaniljsocker
5 msk mjölk
3/4 dl smält smör
50 gram malda hasselnötter
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Maräng:
3 stora äggvitor
1½ dl strösocker

Fyllning:
3 dl vispgrädde
50 gram hackad mörk choklad
3 msk syltade apelsinskal

Vispa gulor, strösocker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt mjölken, det smälta smöret, de malda nötterna och mjölet blandat med bakpulvret. Bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper, c:a 25x35 cm.

Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner sockret. Bred marängen över nötsmeten och grädda i 175 grader 20-25 minuter.

Vispa grädden och rör ner choklad och apelsinskal. Dela kakan på mitten (så bottnarna blir c:a 17x25) när den kallnat och lägg ihop deb ned grädden emellan.

Variation: Istället för grädde smaksatt med choklad och apelsin kan du ta vispad grädde och krossad ananas (supergott!) eller enbart vispad grädde.


5 kommentarer:

  1. Grattis till er fina kille mums med god tårta! kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Ha ha söta du om att våra barn är lika mig då skulle du se min sambo. Hi hi Zimon är en kopia av sin far och det är nog Bella med gahhhh var är jag?! kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Ja jag kan ju bara jämföra dem med dig och jag tycker att ni är lika i alla fall! :-) Men mina barn är också lika sin pappa så jag vet hur du känner dig. ;-) Kramar

      Radera
  3. Mmm.... mums! Jag har inte testat med nötter i någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag hade inte heller det nu men har ätit med nötter i hos min pappa, supergott! Kram

      Radera