torsdag 9 juni 2011

Vanilj- och halloncupcakes



En jobbarkompis till Micke hade önskat hallonmuffins till jobbet och nu fick jag lite tid över så då gjorde jag ett gäng vanilj- och hallonmuffins. Ovanpå spritsade jag lite cream cheese-frosting som jag smaksatte med lite flytande vaniljarom för extra vaniljsmak. Det blev supergoda cupcakes och han som hade önskat dem åt 3 (!) stycken i rad efter varandra så det räknar jag som ett bra betyg. ;-) Dock släppte en del av formarna i kanten efter en natt i påse, det har aldrig hänt mig förut och jag har använt samma formar tidigare så det är inte dem det är fel på. Någon som vet vad orsaken kan vara? Här kommer i alla fall receptet på muffinsen:


Vanilj- och halloncupcakes

3 stora ägg
2½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
100 gram smör
1 dl creme fraiche
1 tsk vaniljarom
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
c:a 2 dl frysta eller färska hallon

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker ljust och pösigt. Smält smöret, blanda i creme fraichen och häll det i äggsmeten tillsammans med vaniljarom. Sikta ihop mjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten. Rör till sist ner hallonen, rulla dem eventuellt i lite mjöl innan. Häll upp smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i 200 grader c:a 15 minuter. Låt svalna och toppa sedan med cream cheese frosting.


3 kommentarer:

  1. Låter gott.
    Jag har varit med om att formar lossnat i kanten och det är så tråkigt. De flesta gånger klarar de sig jättebra och det är ju konstigt att det ibland går bra och ibland inte när man använder samma formar. Jag har tyvärr ingen lösning på det problemet men jag hoppas att någon annan har det.

    SvaraRadera
  2. mums vad fina : ) Trevlig fredagskväll kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Erika - Ja det kändes lite tråkigt, det blev så på de flesta, mer eller mindre. Ska man bara ha dem hemma spelar det ju inte så stor roll men nu skulle Micke ha med dem till jobbet. Men men...goda blev de ju åtminstone. ;-)

    Sofia - Tack! Hoppas du har haft en bra helg. :-) Kram

    SvaraRadera