onsdag 30 mars 2011

Choklad- och valnötsrutor


De här rutorna är en av mina absoluta favoriter, supergoda! Jag börjar gilla valnötter mer och mer men även innan jag var så förtjust i dessa nyttiga nötter gillade jag den här kakan. Långpannan jag använder är inte fullstorlek utan min är c:a 25x35 cm och det är alldeles lagom. Man kan även halvera receptet och baka den i en rund form och servera i tårtbitar.


Choklad- och valnötsrutor

4 ägg

4 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
6 msk kakao
6 dl grovt hackade valnötter

300 gram smält smör

Glasyr
100 gram philadelphiaost
60 gram smör

4 dl florsocker

grovhackade valnötter och
grovhackad mörk choklad till garnering

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Sikta ner resten av ingredienserna och häll smeten i en smord, bröad form. Grädda kakan mitt i ugnen i 175 grader c:a 20-30 minuter. Låt svalna ordentligt.

Blanda ihop ingredienserna till glasyren med elvisp till en jämn smet. Bred glasyren över den avsvalnade kakan. Strö över valnötter och mörk choklad och skär i rutor.

4 kommentarer:

  1. Var hittar man receptet på dumlefluff?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om jag har lagt in det här men man smälter ihop 3 dl grädde med c:a 180 gram dumle i en kastrull på svag värme. Det får inte koka. Rör tills allt är smält. Häll sedan över i en bunke och låt stå i kylen över natten eller minst 6 timmar. Sedan är det bara att vispa med elvisp som vanlig grädde till önskad konsistens så har man dumlefluff. Supergott! :-)

    SvaraRadera
  3. Ja jag älskar dem! Vet inte varför jag gör de oftare. Eller jo förresten, jag skulle nog gå upp rätt många kilo i så fall. ;-)

    SvaraRadera