lördag 26 mars 2011

Mormors kolasnittar


Nästa kaka på tur att bakas blev kolasnittar. Receptet är från min mormor men från början tror jag att det kommer från någon gammal bakbok. Vilken vet jag tyvärr inte. Theo var min hjälpreda som provade så att degen smakade bra och hjälpte till att platta ut längderna. Här är receptet vi använde oss av:


Kolasnittar

200 gram smör
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk sirap
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Rör smör och socker poröst med elvisp. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta snabbt ihop till en deg. Rulla ut till 5 drygt fingertjocka längder, lika långa som plåtarna. Lägg på smorda eller bakpappersklädda plåtar. Platta till något och grädda mitt i ugnen på 175 grader i 10-12 minuter. Skär upp i sneda bitar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar