onsdag 2 mars 2011

Kalljästa grahamsbullar


I lördags skulle jag och Micke iväg till Stockholm och barnen skulle sova hos sin farmor och farfar så vi passade på att ha en liten mysfrukost innan det bar iväg. Kalljästa bröd är ju perfekt eftersom det ger minimalt med jobb på morgonen och man får nybakat bröd på nolltid. Receptet hittade jag hos Hallon & Blåbär. Jag ändrade ytterst lite så här kommer mitt recept:


Kalljästa grahamsbullar

25 gram jäst (½ paket)
3 dl kallt vatten
1 tsk salt
2 msk flytande honung
2 msk olja
3 dl grahamsmjöl
5 dl manitoba cream (vanligt vetemjöl funkar såklart också)

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och rör tills jästen har löst sig. Rör i salt, honung, olja och mjöl och arbeta degen kraftigt tills degen släpper bunken. Dela degen i 12 delar och rulla till bullar. Lägg på plåt med bakplåtspapper och täck med bakhandduk. Ställ in plåten i kylen över natten, c:a 12 timmar (för mig blev det nog 10-11 timmar).

Nästa morgon sätter du ugnen på 250 grader och tar fram plåten ur kylen, låt bullarna stå i rumstemperatur medan ugnen blir varm. Grädda sedan bröden i c:a 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar