söndag 31 oktober 2010

Spindelkladdkaka


Självklart var vi ju tvugna att ha en kladdkaka på Halloween-fikat också, det är ju så gott. Gjorde en vanlig kladdkaka, enligt detta recept, förutom att jag tog 3 dl socker istället för 2½, och ingen Polly. Tog ut den rätt tidigt så fick den stå i kylen över natten. Konsistensen blev perfekt! Ovanpå gjorde jag en enkel Geisha-glasyr:


Geisha-glasyr

½ dl vispgrädde
100 gram Geisha (funkar med vilken choklad man vill)

Koka upp grädden i en kastrull. Ta av från värmen och lägg i chokladen i mindre bitar. Rör tills den har smält och krämen har blivit jämn. Bred ut på kakan och ställ svalt.



När det hade stelnat gjorde vi ett spindelnät av kristyr. För enkelhetens skull använde vi färdig på tub från Dr Oetker. Rosa fick det bli eftersom det var det jag hittade i skåpet här hemma. Sander gjorde en spindel med kropp av svart marsipan och ben av lakritssnören. Fin va?


3 kommentarer:

  1. Av någon anledning blir bilden med spindeln på upp och ner vad jag än gör så nu ger jag upp. Den får vara så. Man ser ju i alla fall och det är huvudsaken. =)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tårta! Kladdkaka är aldrig fel även om det går en spindel över den. :-)

    SvaraRadera
  3. Ja kladdkaka är tyvärr lite för gott för mitt eget bästa. ;-) Inte lätt att försöka tänka på vikten när man gillar att baka (och äta!).

    SvaraRadera