söndag 3 oktober 2010

Kalljästa frukostfrallor


Imorse avnjöt vi färskt bröd till våran söndagsfrukost, gott var det. Hade egentligen tänkt göra det redan förra helgen men sedan kom jag på att jag jobbade så då blev det inte lika kul. Micke jobbade i och för sig den här helgen men började inte förrän 12 idag så då passade det perfekt. Det bra med dessa bröd är att de är kalljästa och jäser i kylskåpet över natten vilken ger minimalt med jobb på morgonen. In med plåten i ugnen och vips har man nybakta frallor. Kan det bli bättre? Receptet som jag hittade inne på Bakglädje kommer här:

Kalljästa frukostfrallor
50 gram jäst
3 dl kallt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1 tsk malda blandade brödkryddor
c:a 9 dl vetemjöl
Smula jästen i en bunke och blanda ut den i det kalla vattnet. Tillsätt olja, salt och kryddor. Blanda ner mjölet och arbeta degen smidig. Dela degen i 12 delar och rulla till runda bullar. Lägg dem på ett bakplåtspapper och ställ in i kylskåpet med en bakduk över och låt bröden jäsa över natten.
Ställ fram bröden i rumstemperatur medan ugnen blir varm. Grädda frallorna mitt i ugnen c:a 12 minuter i 225 grader.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du gillade dem. Visst är det lyxigt att bara kunna sätta in en plåt i ugnen och sen bara vänta på nybakade, färska frallor. Det lutar nog åt att jag gör något liknande ihelgen igen. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen, det kommer göras flera gånger. Tyvärr bakar man inte matbröd så ofta. Av någon anledning blir det mest sötsaker för mig.

    SvaraRadera