fredag 8 oktober 2010

Brownies


Idag blev det brownies bakade med barnen. Senast jag shoppade på kakburken köpte jag en Brownie fudge icing som jag ville testa. Så glasyren har jag fuskat med men antingen struntar man i den eller så gör man vilken glasyr/frosting man vill. Sander ville inte ha nötter i så det blev ju rätt likt kladdkaka. Såhär gjorde vi:

Brownies

100 gram smör
100 gram mörk choklad
2 ägg
2 dl socker
1½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Smörj en långpanna som är c:a 20x30 cm. Smält ihop smör och choklad på svag värme och låt det svalna lite. Blanda ihop alla ingredienser till en jämn smet och bred ut i långpannan. Grädda i 175 grader 20-25 minuter. Gott och enkelt!





3 kommentarer:

  1. Hmm...var ju tänkt att bilderna längst ner skulle vara brevid varandra men jag är inte så teknisk nej. ;-)

    SvaraRadera
  2. Härligt med hjälpredor i köket! Det ser ut som en härligt god kaka.

    SvaraRadera
  3. Ja det var våran fredagsefterrätt och blev riktigt god. Hade gärna ätit mer men jag försöker hålla igen lite. Det är det värsta när man bakar - man kan ju inte låta bli att smaka. ;-)

    SvaraRadera