tisdag 19 oktober 2010

Kladdkaka med Polly


I förmiddags var jag och Theo själva hemma medan Sander var i skolan och eftersom det regnade ute passade vi på att baka. Kladdkaka är ju enkelt att baka och lätt att variera så det fick bli det. Gick inte efter något recept utan improviserade. Gott blev det! Mamma kom på fika på eftermiddagen och hon som brukar försöka hålla igen tog 3 bitar. Så denna kan jag rekommendera.


Pollykladdkaka

drygt 100 gram smör
100 gram mörk choklad
2 stora ägg
2½ dl socker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
2 dl vetemjöl
½ dl kakao
Polly-godis efter tycke och smak

Smält ihop smör och choklad på låg värme under omrörning. Blanda under tiden ihop de torra ingredienserna ordentligt, sila gärna. Rör i äggen och sedan smör- och chokladblandningen. Häll smeten i en smord form. Tryck ner så många Polly som önskas. Grädda i 200 grader, rätt långt ner i ugnen, c:a 15-20 minuter.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig hjälpreda du har när du bakar. :-)
    Låter väldigt gott med polly i, jag gillar de godisarna.

    SvaraRadera
  2. Ja han tyckte det var så kul att lägga i godisarna. =)
    Polly passade jättebra i. Blev ju lite annan (godare) konsistens på dem men smaken kände man igen. =)

    SvaraRadera
  3. mmm, jag har hittat minipolly som jag tänkte använda snart som topping till kladdkaka, härligt att höra att det var en perfekt kombination ;-)

    SvaraRadera
  4. Åh, finns det minipolly? Det måste jag hålla utkik efter. Passar ju att ha i lite allt möligt. =)

    SvaraRadera