onsdag 13 oktober 2010

Äppelkaka

Vi hade en del äpplen över som vi hade fått från Danne så idag gjorde vi en äppelkaka efter ett recept av Leila. Micke var hemma sjuk från jobbet och sov middag med Theo så då passade jag och Sander på att baka. Hade köpt avlånga formar från Kalasform som jag ville testa. Smeten som blev över fick bli cupcakes som jag toppade med vispad grädde blandat med vaniljkräm. Hade i lite florsocker också, någon deciliter kanske. Gott blev det i vilket fall. Formarna till cupcakesen kommer från Vestli house.

Gammaldags äppelkaka

3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
1 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 gram mandelmassa

Fyllning:
2 stora äpplen
2 msk smör
2 msk socker
2 tsk malen kanel

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smöret och rör i mjölken. Blanda med äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner i smeten. Tillsätt även riven mandelmassa.
Kärna ur och skär äpplena i bitar. Stek dem i smör, socker och kanel tills de fått stekyta och börjar mjukna. Blanda äppelbitarna med smeten och fyll en smord och bröad form. Grädda kakan i mitten av ugnen i 175 grader c:a 25-30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin form. Låter som en jättegod kaka. Cupcakesen blev jättefina också! Fint med ett litet hjärta på toppen.

    SvaraRadera
  2. Ja jag gillade formen. =) Tyvärr töjde den sig lite på långsidorna så kanterna blev inte helt raka men det var inte så farligt. Funkar ju till matbröd också, perfekt som gåbort-present. =)
    Och ja, kakan var jättegod. Första gången jag testar det receptet.

    SvaraRadera