fredag 21 december 2012

Mariannetryffel


Nu tror jag att vi börjar bli färdiga med julgodiset här hemma faktiskt. Kanske någon mera sort men sedan får det vara bra. Ett bra tips om man inte vill äta upp allt godis själv är att ge bort det, perfekt gå bort-present ju! :-) Vi brukar ge bort hemgjort julgodis till pedagogerna på Theos förskola och Sanders skola och det tycker barnen också är kul eftersom de ofta är med och gör åtminstone en eller några sorter. Sedan pysslar de ihop små kort/lappar till varje personal som vi sätter på. :-)

Nu har jag börjat fundera på vad vi ska ha för fika på själva julafton. Och kanske dagen innan också, då är det ju fjärde advent med. Jag känner att jag är lite sent ute men jag har liksom fokuserat på godistillverkningen nu så att det skulle hinna färdigt till avslutningen. Vad ska ni ha för fika? Om ni har något? Eller har ni några bra förslag? Något som jag planerar att göra är saffranskladdkaka men det tar jag nog på söndag eller mellandagarna. Vi kommer fira jul många dagar med olika personer. :-)

Senaste julgodiset vi gjorde var Mariannetryffel som jag hittade receptet på på Tasteline. Jösses vad gott det var! Gillar man mint och choklad så är denna tryffel en dröm. Lätt att äta alldeles för många av.


Mariannetryffel

30 stycken Marianne-karameller
250 gram mörk choklad
1 dl vispgrädde
200 gram vit choklad

Krossa karamellerna fint, i en mortel eller med en kavel inslagna i en plastpåse. Se till att vara noggrann så att inga stora bitar blir kvar. Värm grädden i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan. Finhacka den mörka chokladen och rör ner i grädden. Tillsätt Mariannekrosset och rör tills allt är smält.
Låt blandningen svalna i en dryg timme i kylen. Forma sedan små bollar av chokladen och lägg in i frysen i en kvart.
Smält vit choklad över vattenbad. Ta ut tryfflarna ur frysen och doppa dem i chokladen med hjälp av en gaffel. Låt torka och förvara sedan i kylskåp. Ta ut en stund innan servering.



4 kommentarer:

  1. Åhhh fina Carro du vet hur man får en pedagog lycklig : ) stor kram till dig fina du! Hur gick det med jobbet? kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick som sagt bra med jobbet. :-) Tack för att du frågar, gulligt av dig. :-) God jul! Kramar

      Radera
  2. älskar marianne godiset,riktigt gott och ser tokgott ut.Håller oxå på och bli färdig med julgodiset.Ska ta och baka saffransbiscotti och göra praliner sen är ja nog oxå klar för i år.
    Fin idè och ge bort till lärarna,borde ja oxå göra då sonen ska byta avdelning..tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det brukar vara en populär present. ;-)
      Mums med praliner, saffransbiscotti har jag aldrig provat men det låter gott det också. :-) Håller med om att Marianne är gott men de här tryfflarna blev nog snäppet godare. ;-) Ha en riktigt härlig jul! Kram

      Radera