torsdag 30 augusti 2012

Morotsmuffins


Till dessa morotsmuffins använde jag samma recept som jag brukar ha till morotskaka, nämligen Leilas från boken Piece of Cake. Det enda jag gör annorlunda är att använda rapsolja istället för solrosolja och så har jag inte lime i frostingen. Det här receptet ger supergoda och saftiga morotsmuffins som funkar lika bra att äta även utan frosting. Vi hade dem till Sanders kalas och pyntade dem lite enkelt med små blommor av sockerpasta på några och glitterströssel på några. Jag minns tyvärr inte hur många det blev, men rätt många, runt 20 skulle jag tro. Jag dekorerade dock inte riktigt alla så ska man göra det får man eventuellt göra lite mer frosting beroende på hur mycket man vill ha.


Morotsmuffins

3 stora ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1½ dl rapsolja
4½ dl finrivna morötter

Frosting
60 gram mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 gram philadelphiaost

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Sikta och blanda alla torra ingredienser och häll det i äggsmeten. Tillsätt olja och morötter. Häll upp smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i 175 grader i 15-20 minuter, känn med sticka. Låt svalna.

Vispa alla ingredienser till frostingen med elvisp till en jämn kräm. Bred eller spritsa på muffinsen.

4 kommentarer:

  1. dem blev jättefina,gillar oxå leila l recept,men har ett recept som ja gillar snäppet bättre och som du så byter ja oxå oljan o tar bort lime.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså kanske får kolla ditt recept nästa gång. :-) Morotskaka är ju så himla gott! Kram

      Radera
  2. gahhhh Carro vad gott : ) en kompis till mig sprang tjejmilen idag hon kom på 82:a plats 42 minuter gahhhh vad bra där ligger man i lä kram kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad duktig, men du är snart där du med! :-) Kramar

      Radera