onsdag 15 augusti 2012

Banan- och chokladmuffins


Oj vad inaktiv jag har varit här på sistone. ;-) Micke har haft semester så det känns som man inte riktigt har haft tid att blogga. Vi har även varit i Stockholm några dagar och haft ett kalas i helgen och ska ha ett till helgen som kommer. Dessutom verkar ju alla fylla år helt plötsligt så en hel del kalas har vi även varit inbjudna till. Imorgon ska vi även iväg till Norrköping. Men nu ska jag försöka hinna med ett inlägg i alla fall. ;-) Micke hade en jobbarkompis som skulle sluta på jobbet så han åkte dit med lite fika trots att han hade semester. Jag hann tyvärr inte smaka på muffinsen men de var uppskattade. Jag improviserade egentligen och tog vad jag hade hemma. Brunprickiga bananer är ju alltid en hit för saftiga muffins och jag hittade även en överbliven smågodispåse med skumbananer i som jag klippte i småbitar. Choklad funkar ju alltid som kombo till banan och ovanpå blev det chokladfrosting och blommor i sockerpasta från Panduro. Mums!


Banan- och chokladmuffins

3 stora ägg
2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1½ dl kakao
½ dl rapsolja (går även bra med smält smör)
½ dl creme fraiche
2 mogna bananer

skumbananer i småbitar
50-100 gram mjölkchoklad i småbitar

Vispa ägg och socker ljust och fluffigt med elvisp. Sila och blanda ihop de torra ingredienserna (mjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao) ordentligt, tillsätt det i smeten. Rör i rapsolja och creme fraiche. Mosa bananerna och vänd ner dem i smeten. Fyll muffinsformar till drygt hälften och tryck ner valfritt antal bitar skumbananer och mjölkchoklad. Grädda mitt i ugnen i 200 grader, i 15-20 minuter. Ät färska som de är eller låt svalna och spritsa/bred frosting på.

8 kommentarer:

  1. Riktigt snygga!
    Jag har också bakat chokladmuffins och vi har kalasat. På söndag smäller det och då kör vi piratkalas igen! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack! :-) Choklad slår ju aldrig fel! Ja kalas är kul att ha men det är rätt skönt när det är över också. ;-) Kram

      Radera
  2. Åhhh carro nu blev jag sugen : ) Hur var Saade? och Tone hon måste vara en av världens snyggaste gahhhh ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Tone är verkligen vacker! Eric levererade som alltid. :-) Hoppas du får en toppenhelg! :-) Kram

      Radera
  3. jaha ska du till min hemstad,a de är karneval här nu så ni lär få jätteroligt.
    dem där cupcakes ser riktigt goda ut,och samma här har inte haft tiden,haft annat kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hörde att det var augustifest så vi hade så skoj så. :-) Mysig hemstad du har! :-)
      Jo när det väl är sommar och ledigt måste man ju få hinna njuta av annat kul. :-) Baka passar ju bäst under höst och vinter tycker jag. ;-) Kram

      Radera
  4. Vad snygga de är! Och banan och choklad som är så gott ihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! :-) Ja visst är det gott! :-) Kram

      Radera