torsdag 2 augusti 2012

Vit choklad- och kokosmuffins


Härom dagen skulle vi göra lite fika att ta med till Parken Zoo och jag och barnen var lite sugna på något med kokos. Tänkte först att jag skulle göra chokladmuffins med kokos men sedan hittade jag vit choklad i skåpet och testade att smälta ner den i smeten och det blev jättegott. Muffinsarna blev saftiga och goda med en tydlig smak av kokos och en svag av vit choklad. Även Micke som inte gillar vit choklad tyckte att de var goda. Jag gjorde de flesta som minimuffins men fem stycken normalstora blev det också som jag gjorde iordning med vanlig cream cheese-frosting och så åt vi dem i måndags för att fira Mickes första semesterdag. Det blir lite för mycket onyttigt här just nu men är det semester så är det. ;-) Vikten tar jag tag i när jobb och skola börjar igen. Hoppas att ni alla har en toppensommar!


Vit choklad- och kokosmuffins

50 gram smör
100 gram vit choklad
3 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 dl kokos

Smält smöret, ta bort kastrullen från plattan och lägg i den vita chokladen i mindre bitar. Rör om tills den har smält. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp. Rör ner chokladsmöret. Blanda ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker, salt och kokos i en separat bunke och vänd ner i smeten. Fördela i muffinsformar och grädda i 200 grader mitt i ugnen c:a 15-20 minuter (lite kortare tid om du gör minimuffins). Gott!



6 kommentarer:

  1. Åhhh fina Carro vad vackra de är som en prinsessdröm med lyxigt tema : ) Vad kul att åka på sommarkrysset Erik Saade alla barns favvo nr 1 o vacker är han med ha ha måste gå in och läsa din andra blogg för en utförlig rapport därifrån ; ) kram Sofia i Helsingborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Sommarkrysset var trevligt och Eric var lika snygg som vanligt. ;-) Sander var nöjd över dagen och vi hade det bra i Stockholm hela familjen. :-) Kramar!

      Radera
  2. åh va fina de blev och låter gudomligt gott,lövve kokos
    yummi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Ja kokos är underbart! Kram

      Radera
  3. Ååh va gott det ser ut! Va söta de va. Du är så duktig!!
    Ha en underbar helg! Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :-) Riktigt goda var de. Hoppas du också hade en underbar helg! :-) Kram

      Radera