måndag 18 juni 2012

Drömrulltårta


Ett bakverk som jag tycker är underskattat är rulltårta. Men det ska vara hemgjord, de färdigköpta är inte alls lika goda. Min favoritrulltårta är absolut drömrulltårtan. Så gott! Dessutom går det enkelt och snabbt att göra. Det här receptet är från Sju sorters kakor men jag gör lite mer av smörkrämen. Nu funderar jag på vad jag ska baka till midsommar, har ni några bra förslag? Och vad ska ni själva baka?


Drömrulltårta

3 ägg
1½ dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Vaniljsmörkräm
150 gram mjukt smör
3 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 äggula

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, siktad kakao och bakpulver. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30x40 cm. Grädda mitt i ugnen i 250 grader c:a 5 minuter. Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort pappret som kakan gräddats på, är det svårt att få det att lossna kan man pensla med vatten på baksidan av pappret. Låt den svalna.

Gör under tiden fyllningen. Rör matfett och socker poröst med elvisp. Tillsätt vaniljsocker och rör sist ner äggulan. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. Låt den ligga kallt en stund innan den ska skäras.

2 kommentarer:

  1. Åhhh carro vad gott det ser ut. Vet inte vad jag ska baka till midsommar men funderar på mazarincupcakes och jordgubbar och grädde till det! kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad gott med mazarincupcakes! :-) Ja något med jordgubba vill man ju gärna ha när det är midsommar. :-) Kram

      Radera