lördag 9 juni 2012

Äppelsmulpaj med kokos


Det är ju inte riktigt äppelsäsong nu men mina barn ville ha äppelpaj för att fira sommarlovet och ha lite fredagsmys så det var bara att lyda. ;-) Receptet skrev jag upp för länge sedan så jag minns tyvärr inte var det kommer ifrån men jag ändrade ändå på det så det kanske inte spelar så stor roll. Det blir ganska mycket smuldeg av detta recept, det gillar jag! Supergott blev det och hela familjen gillade pajen. Dock fuskade jag med färdigköpt vaniljsås istället för hemmagjord men man får fuska ibland för att underlätta vardagen tycker jag. :-)


Äppelsmulpaj med kokos

3-4 äpplen
 ½ dl råsocker
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära

Smuldeg
150-175 gram smör
2½ dl vetemjöl
1½ dl strösocker
1½ dl havregryn
2 dl kokosflingor

Skala äpplena, kärna ur och skiva upp i smala klyftor. Lägg i en smord pajform. Blanda ihop råsocker, kanel och ingefära och strö det över äpplena. Blanda ihop de torra ingredienserna till smuldegen i en bunke. Tillsätt smöret i mindre bitar (först den mindre mängden och öka sedan om du tycker att det behövs) och blanda ihop till en smulig deg. Strö smuldegen över äpplena och grädda i mitten av ugnen i 175 grader 30-35 minuter tills den har blivit gyllenbrun.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar