fredag 23 september 2011

Morotskaka


Jag bakade morotskaka härom dagen. Jag gjorde den efter Leilas recept och den blev verkligen supergod. Saftig och helt perfekt, nästan alla som blev bjudna på den tog minst två bitar. :-) Frostingen hade jag tänkt prova spritsa som rosor men den ville inte som jag ville så jag bredde ut den istället. Längst ner ser ni mitt misslyckade försök. Tror att frostingen skulle ha behövt vara lite mjukare men om någon har tips hur man spritsar fina rosor så är de väldigt välkomna! :-) Här kommer i alla fall receptet på kakan:


Morotskaka

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1½ dl solrosolja (jag använde rapsolja)
4½ dl finrivna morötter

Frosting
60 gram mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker (använde inte jag)
100 gram philadelphiaost
skalet av 1 lime (använde inte jag)

Vispa ägg och socker pösigt. Sikta och blanda alla torra ingredienser och häll i äggsmeten. Tillsätt olja och morötter. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, c:a 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i 150 grader (jag hade lite varmare) i c:a 50 minuter, känn med sticka. Låt svalna helt.

Vispa alla ingredienser till frostingen med elvisp till en jämn kräm. Bred ut på kakan.





2 kommentarer:

  1. Åhhh så gott och så fin : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Åhh vad den såg mumsig ut blev görsugen på en bit nu =) måste alltså baka en morotskaka nån dag.
    Mvh monika

    SvaraRadera