måndag 12 september 2011

Banan- och valnötscupcakes


Jag gjorde även en annan sorts cupcakes till Sanders kalas, dessa experimenterade jag lite med men de blev supergoda och saftiga. Jag använder oftast ungefär samma grundrecept men ändrar och lägger till lite från gång till gång. Ovanpå dessa hade jag whipped cream cheese frosting. På kalaset fick jag även tillfälle att inviga mitt muffinsträd från Clas Ohlson. :-)


Banan- och valnötscupcakes

3 stora ägg
2½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
100 gram smör
1 dl creme fraiche
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
2 mogna bananer
c:a 50-100 gram valnötter

Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt med elvisp. Rör sedan ner smör och creme fraiche. Sila och blanda ihop mjöl, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Mosa bananerna och hacka valnötterna och tillsätt sedan detta i smeten. Klicka ut i muffinsformar och grädda i 200 grader c:a 15 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar