måndag 17 januari 2011

Kladdkaka med råsocker


Jag har verkligen inte varit speciellt aktiv på internet på sistone och dessutom har det inte blivit något bakande nu när jag försöker hålla igen så därför har jag lyst med min frånvaro även här på bloggen. I helgen bakade jag dock, men inget mer spännande än en kladdkaka. Jag älskar råsocker så jag bytte ut en del av strösockret mot det. Tillsatte även lite sirap för extra seghet. Slutresultatet blev en väldigt chokladig och mäktig, men god, kladdkaka. Jag hade några dumlekolor som jag hackade ner sist av allt i smeten men det gör man som man vill. Såhär gjorde jag:


Kladdkaka med råsocker

125 gram smör
100 gram mörk choklad
1 dl strösocker
1½ dl råsocker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
2 dl vetemjöl
½ dl kakao
2 stora ägg
2 msk sirap

Smält smör och choklad i en kastrull på svag värme under omrörning. Låt svalna något. Blanda under tiden ihop alla torra ingredienser, sikta gärna så det inte blir klumpar. Tillsätt äggen. Rör om och tillsätt sirapen. Rör om igen och tillsätt till sist smör- och chokladblandningen. Rör snabbt ihop till en jämn smet. Sist av allt kan man eventuellt tillsätta vad som önskas, t.ex hackad choklad av någon sort eller nötter. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Grädda långt nere i ugnen i c:a 15 minuter. Låt svalna nästan helt i rumstemperatur och ställ sedan svalt, gärna över natten. Servera med vispad grädde eller glass.

2 kommentarer:

  1. Låter himla gott! Kladdkaka är bland det bästa som finns!

    SvaraRadera
  2. Ja kladdkaka är tyvärr lite för gott och jag gör det alldeles för ofta. ;-)

    SvaraRadera