måndag 3 januari 2011

Enkel mandarintårta


Idag fick jag besök av en av mina allra bästa vänner, som jag tyvärr inte träffar speciellt ofta eftersom hon bor så långt bort. Nu var hon i alla fall i stan och passade på att komma hem till mig och färga mitt hår då hon utbildar sig till frisör. Jag hade några äggvitor till övers och tänkte baka en tårta vi brukade göra hemma hos mig när jag växte upp. Den är enkel att göra, väldigt god, och även glutenfri. Lite småseg och inte för söt. Man kan ha mandariner både emellan och ovanpå, det gör man som man vill. Jag hade dock bara grädde emellan och sedan grädde och mandariner uppepå. Man kan även variera med andra frukter och bär om man vill.


Enkel mandarintårta

200 gram smör
6 dl havregryn
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
2 äggvitor

grädde
mandarinklyftor på burk

Smält smöret. Blanda ihop alla torra ingredienser och häll sedan på smöret. Vispa sedan äggvitorna till hårt skum och vänd ner. Låt svälla i 5 minuter. Bred ut på en bakpappersklädd plåt och grädda i 175 grader c:a 15 minuter (jag fick dock ha lite längre tid). Dela på mitten när den har svalnat något, så det blir två lika stora delar. Låt svalna.
Vispa grädde och bred ut på ena delen, lägg på mandariner om så önskas. Lägg på den andra delen och bred ut resten av grädden samt mandariner. Klart!

2 kommentarer:

  1. Det är så kul att träffa goda vänner, synd att din vän inte bor så nära. Tårtan låter mycket smarrig, jag tror att min mamma brukar göra något liknande men jag kan inte hennes recept. :-)

    SvaraRadera
  2. Vad kul, du får göra din mammas variant också och lägga ut recept. =) Det är gott med lite annorlunda tårtor.

    SvaraRadera