måndag 24 januari 2011

Chokladig chokladkaka


Jag fick lite tid över så jag passar på att lägga in chokladkakan jag bakade när vi hade gäster idag. Det var en riktig chokladbomb och det räcker med en liten bit till och med för mig som är ett riktigt chokladfreak. Men himla gott var det! Såhär gjorde jag den:


Chokladig chokladkaka

200 gram smör
200 gram mörk choklad
3 dl socker
4 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Glasyr:
1 dl grädde
100 gram mörk choklad
50 gram mjölkchoklad

Dekoration:
50 gram hackad mjölkchoklad
några minimarshmallows

Smält smör och choklad i en kastrull på svag värme under omrörning och låt svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop mjöl och bakpulver ordentligt. Rör ner chokladsmöret i ägg- och sockerblandningen. Vänd sedan ner mjölet och blanda försiktigt. Smörj en form med löstagbar kant, 22-24 cm i diameter (min var 23) och häll i smeten. Grädda i 225 grader c:a 15 minuter, den är fortfarande ganska lös när den kommer ut ur ugnen. Låt svalna lite och ställ sedan i kylen ett par timmar.

Koka upp grädden till glasyren och ta kastrullen från plattan. Rör ner chokladen i mindre bitar och rör om tills den har smält. Bred ut på kakan och strö över hackad choklad samt minimarshmallows. Ställ in i kylen någon timme till. Servera som den är eller tillsammans med vispad grädde.


5 kommentarer:

  1. Det där ser väldigt smaskigt ut! :-)

    Tack så mycket för den fina kommentaren du lämnat på min blogg!
    Ha en härlig dag!
    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  2. Ajaj, den där ser ju bara för god ut! Varför varför har jag börjat mitt nya liv med träningen just nu när jag läser detta? Längtar till helgen då jag får unna mig! :-)

    SvaraRadera
  3. Ja den var farligt god. Tyvärr har jag också börjat mitt nya liv så den har stått och frestat mig hela dagen. Som tur är hade jag gäster idag med så nu är det inte speciellt mycket kvar.
    Ha en fortsatt trevlig kväll båda två. :-) Kram

    SvaraRadera
  4. Den ser gudomligt god ut. Choklad säger jag inte nej till :-)

    SvaraRadera
  5. Nej samma här, choklad är nog mitt största beroende. ;-)

    SvaraRadera