onsdag 4 juli 2012

Nyttiga mellanmålsmuffins med banan och kokos


Det här receptet kommer från en receptfolder från Arla och med bland annat keso och fullkornsmjöl i, och utan socker, var jag ju tvungen att testa. Bytte även ut smöret mot rapsolja för lite nyttigare fetter. Perfekt för sommarens picknickar eller bara som mellanmål. Äldsta sonen är väldigt skeptisk till allt som är nyttigt så jag sa ingenting innan om vad som var i, och han älskade dem! Det märks liksom inte att de är nyttiga, bananen och kokosen gör dem söta och goda ändå. Inte de finaste muffinsen jag har bakat men det är ju insidan som räknas eller hur? :-)


Mellanmålsmuffins med banan och kokos

2 ägg
2 dl mjölk
1½ dl keso (jag tog c:a 2 dl)
½ dl rapsolja (eller 50 gram smält smör)
4 dl fullkornsvetemjöl
2 tsk bakpulver
2 mosade bananer
½ dl kokos

Sätt ugnen på 200 grader. Mosa bananerna och blanda ihop med kokosen. Vispa ihop ägg, mjölk, keso och olja. Rör ner mjölet blandat med bakpulver. Vänd ner fyllningen. Klicka ut smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i c:a 20 minuter.

5 kommentarer:

  1. Åhhh perfekt Carro dessa måste jag testa : ) kram på dig i solen/Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst verkar de bra! Och goda också. :-) Kram

      Radera
  2. åh ser jättegoda.så himla bra att de är utan socker.för nu har jag förbud

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det! Jag skulle också behöva förbud men jag försöker hålla mig så gott det går från socker. Tyvärr går det inte speciellt bra för tillfället. ;-) Kram

    SvaraRadera
  4. Hmmm, oxiderar inte rapsoljan?

    SvaraRadera