måndag 9 juli 2012

Mjölkchokladmuffins med daimkulor


Det blir visst mycket muffins nu. Men jag älskar muffins, speciellt på sommaren. De är ju perfekta att frysa in och ta med på picknickar eller vad som helst. Eller bara bjuda på om man får oväntat besök. Jag hade dessutom mascarponeost hemma som höll på att gå ut så jag gjorde god mascarponefrosting till dessa. Jag använde daimkulor på påse men det funkar ju lika bra att hacka vanlig daim om man hellre vill det. Senast på Lagerhaus köpte jag även med lite söta flaggor hem som jag provade. Gulligt va? :-)


Mjölkchokladmuffins med daim

50 gram smör
100 gram mjölkchoklad
3 stora ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl creme fraiche
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl kakao
1 krm salt
100-150 gram daimkulor (eller grovhackad daim)

Smält smör och mjölkchoklad under omrörning i en kastrull på låg värme. Låt svalna något. Vispa under tiden ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt med elvisp. Tillsätt chokladsmöret och creme fraichen. Sikta och blanda ihop mjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd sedan ner det i smeten. Tillsätt sist daimkulorna och klicka upp smeten i formar. Grädda mitt i ugnen i 200 grader c:a 15 minuter, känn med sticka.

4 kommentarer:

  1. ja håller 100% med dig.de är så gott,och enkelt.passar perfekt till picknick,kalas,middagsbjudningen.finns nog ingen som skulle tacka nej till dessa gosaker.
    och mascarpone är ju riktigt gott
    älskar de pappersbitarna du har på dem,supersött

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja muffins passar till allt och i princip alla gillar dem. :-) Ja visst var de söta, var bara tvungen att köpa när jag såg dem. :-) Kram

      Radera
  2. Så tjusiga! Mycket gott att ha choklad i muffins. Har gjort många sådanna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja muffins blir ju så mycket godare med någon sorts fyllning i. :-) Kram

      Radera