tisdag 22 maj 2012

Kärleksmums på nytt sätt


För ett tag sedan blev jag sugen på att prova baka vita kärleksmums, med vit choklad istället för vanlig chokladsmak. Jag googlade efter recept och hittade det här goda receptet på En Sida Med Mat. Det är en god saftig och mäktig chokladbotten och så supergod glasyr med vit choklad. Egentligen hade jag tänkt göra bottnen ljus även den men det här receptet lät för gott för att inte provas så ljus botten får det bli en annan gång. ;-) I originalreceptet ska det vara 200 gram mörk choklad i botten men jag tog 100 gram mörk och 100 gram mjölkchoklad och det blev underbart gott. Jag kan verkligen rekommendera dessa goda rutor, dock är de ingenting för den som går på diet. ;-) Jag fick 35 lagom stora bitar.


Kärleksmums med vit chokladglasyr

1 dl kakao
2 dl vatten
250 gram rumsvarmt smör
4 dl strösocker
5 ägg
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 gram mörk choklad
100 gram mjölkchoklad

Glasyr
1½ dl vispgrädde
400 gram vit choklad

kokosflingor till garnering

Koka upp kakao och vatten och låt svalna. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och vispa mellan varje. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt och rör ner det omväxlande med vattenchokladen i smörblandningen. Smält chokladen i micro eller över vattenbad och vänd ner det i smeten. Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna, c:a 25x35 cm, och grädda i 200 grader i ungefär 20 minuter. Prova med en sticka som ska vara lite kladdig. Låt svalna helt.

Koka upp grädden till glasyren. Ta bort från plattan och tillsätt finhackad vit choklad. Rör om tills allt har smält och blivit en jämn smet. Låt svalna något innan du brer det över kakan. Strö över kokos och låt stelna i kylen. Skär upp i rutor vid servering.

4 kommentarer:

  1. Stämmer verkligen detta recept?har precis gjort efter ditt recept och det krävdes mer än 25 min...jag använde en liten plåt 23x32 men ser ut att bli svårt att få till 30 bitar. blev orolig och gick in på en sida med mat..receptet stämde ju inte..ok...nu håller kakan på att svalna...hoppas det blir bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad konstigt men receptet är likadant, förutom som jag skrev i texten ovanför, att istället för 200 gram mörk choklad tog jag 100 gram mörk och 100 gram mjölkchoklad. Här är ju adressen till originalreceptet: http://ensidamedmat.blogg.se/2009/august/karleksmums-pa-nytt-satt.html och det är likadant.
      Och angående bitar beror det ju på hur stora man gör dem, jag gillar att göra relativt små. :-) Hoppas det blev bra för dig till slut, jag håller tummarna! Kram Carro

      Radera
    2. Ja Carro, de blev jättegoda!!! Jag var nog bara lite nervös...
      Tack så mycket för jättegott recept!

      Radera
    3. Åh vad skönt att höra, då kan jag andas ut! :-) Ha en fortsatt trevlig helg. Kram på dig! :-)

      Radera