måndag 27 februari 2012

Kokosrutor


Minns inte varifrån eller när jag fick det här receptet men det är supergott och varje gång man gör dessa rutor försvinner de snabbt. ;-) Jag älskar långpannekakor just för att det är så smidigt när det blir mycket fika av lite jobb, perfekt till kalas och födelsedagar. Det här receptet blir alldeles lagom för en långpanna med innermått c:a 30x40 cm men går utmärkt att halvera om man vill använda en mindre form. Tänk då på att korta ner tiden i ugnen lite grann. Vill man ha lite färggladare rutor är det bara att använda strössel istället för kokos.


Kokosrutor

300 gram smör
3 dl mjölk
4 ägg
6 dl strösocker
9 dl vetemjöl
2 msk bakpulver
2 msk vaniljsocker
3 msk kakao

Glasyr
125 gram rumsvarmt smör
7 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker
4 msk creme fraiche

kokosflingor

Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Sila och blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten omväxlande med mjölksmöret. Fördela smeten i en smörad och bröad långpanna eller klädd med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader 25-30 minuter. Låt svalna.

Glasyr: Rör ihop florsocker och smör med elvisp. Tillsätt vaniljsocker och creme fraiche. Bred krämen över den kalla kakan. Strö över kokosflingor och skär i rutor.


7 kommentarer:

  1. vad gott carro : ) kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite för gott. ;-) Svårt att låta bli dem. :-) Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Ja jag gillar dem jättemycket! :-)

      Radera
  3. mums va gott de ser ut,ja gör också kokosrutor dock inte samma recept och är makens favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är gott att variera sig lite, rutor är så himla gott över huvud taget. :-)

      Radera
  4. Hej tjejen nej jag är inte vegetarian men ibland önskar jag att jag vore det ; ) så fräscht att inte äta en massa kött jämt : ( varm kram Sofia

    SvaraRadera