söndag 20 november 2011

Kladdkakemuffins



Vi var lite sugna på kladdkaka till helgfika men då det blir kladdkaka rätt ofta här hemma gjorde vi muffins för att variera oss lite. Dock samma grundrecept som jag brukar använda till kladdkaka. Den är kompakt och supergod och kan varieras hur mycket som helst. Allra godast blir den efter några timmar (eller ännu hellre över natten) i kylskåpet. Till dessa muffins vispade jag grädde och så fick alla göra i ordning sina egna muffins precis som de ville.


Kladdkaka

100 gram smör
100 gram mörk choklad
2½-3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2-3 msk kakao
1 krm salt
2 stora ägg

Smält smör och choklad på svag värme i en kastrull under omrörning och låt svalna något. Sila och blanda ihop strösocker, vaniljsocker, mjöl, kakao och salt. Tillsätt äggen ett i taget och rör lite mellan varje. Häll sist i chokladsmöret och rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant (eller muffinsformar). Grädda mitt i ugnen i 200 grader c:a 15-20 minuter (något kortare om du gör muffins). Låt svalna och förvara i kyl för godast konsistens. :-)


2 kommentarer:

  1. Mums gott för små fina killar och oss stora kan inte bli fel med choklad. Jo med Ikeas ; ) för den smälter inte upptäckte jag igår urk! kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Jaså? Men vad dåligt, då ska jag inte använda den då. Men annars är ju choklad alltid rätt. ;-) Kram

    SvaraRadera