onsdag 27 juli 2011

Brownies


Nu har jag inte uppdaterat här på jättelänge men förhoppningsvis blir det desto mer framöver. Micke har haft semester och även om jag har bakat har det mest blivit bröd, kladdkakor och muffins som jag har gjort tidigare och då känns det onödigt att lägga upp det igen. Jag bakade i alla fall brownies för ett tag sedan och testade Leilas recept. De var riktigt goda och chokladiga, verkligen något för chokladälskaren. Jag gjorde en fudge glaze som tyvärr inte hann stelna någonting innan fikat så det rann en del. Den stelnade mer senare men verkade ändå lösare än den skulle vara (vet inte vad jag gjorde för fel?). Gott var det hur som helst och det är ju det viktiga! :-)


Brownies

350 gram mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
½ tsk salt
6 ägg
3 dl vetemjöl

Fudge glaze

3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl ljus sirap
400 gram mörk choklad (jag tog 200 gram mörk och 200 gram mjölkchoklad)

Vispa smör och strösocker vitt och poröst. Blanda i kakao, sirap och salt. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll med smet. Grädda kakan i mitten av ugnen i 175 grader i 15-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig. Låt kakan svalna.

Fudge glaze
Koka upp vispgrädde, mjölk och sirap och ta av kastrullen från värmen. Finhacka chokladen och rör ner den i den varma gräddmjölken så att chokladen smälter. Bred ut glazen över kakan, låt den stelna i kylen och skär sedan i rutor.


3 kommentarer:

  1. gahhhh mums kram en choklad fantast på semester i Helsingborg Sofia

    SvaraRadera
  2. Mmmmm.... så läckra! Klart du ska unna dig lite semester emellanåt... och vad gör man när kladdkaka är ens favorit, det är min också! :-)

    SvaraRadera
  3. Ja eller hur, kladdkaka har verkligen allt. Plus att det är enkelt att slänga ihop och lätt att variera. :-)

    SvaraRadera