onsdag 3 april 2013

Kladdkaka Black & White


Jag sa visst att jag skulle skärpa mig med uppdateringarna men så har det inte riktigt blivit. ;-) Så jag gör väl ett nytt försök. Hoppas att ni alla har haft en härlig påsk åtminstone! :-)

Den här kladdkakan bakade jag och minstingen för ett tag sedan. Barnen gillar att baka tigerkaka men jag är mer förtjust i kladdigare bakverk så då tänkte jag att vi skulle testa att göra en tigerkladdkaka. Och det blev toppenbra! Vi gjorde en halv sats av mitt vanliga kladdkakerecept och en halv sats vit kladdkaka och varvade sedan dessa i formen. Vid servering pudrade vi över lite florsocker som pricken över i. Äts med fördel med vispad grädde eller vaniljglass.


Kladdkaka Black & White/Tigerkladdkaka

Mörk kladdkaka
50 gram smör
50 gram mörk choklad
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
1½ msk kakao
1 liten nypa salt
1 stort ägg

Vit kladdkaka
50 gram smör
60-70 gram vit choklad
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
drygt 1 dl vetemjöl
1 stort ägg

Smält smöret i varsin kastrull. Ta bort från plattan och rör ner chokladen i småbitar i respektive kastrull tills allt är ordentligt smält. Blanda ihop de torra ingredienserna i varsin bunke. Tillsätt sedan ägg samt chokladsmöret till en jämn smet. Häll i smetarna lite om vartannat i en smord form med löstagbar kant. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15-20 minuter.


8 kommentarer:

  1. Welcome back och mums vad det ser gott ut Carro kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Rolig idé och den ser god ut :)

    SvaraRadera
  3. Hej hur har du det? kram från Hjo Sofia

    SvaraRadera
  4. Smarrigt värre!!

    Kram Madame Edith

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag undrar vilken glasyr du använde på bilden som du har på framsidan?

    /Anita :)

    SvaraRadera
  6. Takk for kjempefin blogg :)

    SvaraRadera